Menu
Logo thuisonderhoud.nl
Afkoop

Afkoop voor een vast bedrag per woning

De afkoop van de kosten van een deel van de reparatieverzoeken voor een vast bedrag per woning levert een significante reductie van indirecte kosten op. De totale kostenreductie in indirecte kosten kan bij de aannemer en corporatie gezamenlijk oplopen tot minimaal € 60,- per opdrachtbon (voornamelijk vanwege minder handling factuurstroom). Tegelijkertijd heeft de afkoopvariant een positieve invloed op de kwaliteit van de woning en de klanttevredenheid.

Rekenvoorbeeld: Stel dat een corporatie met in totaal 2500 reparatieverzoeken met een deel van haar onderhoudspartners (bouwkundig, loodgieter, electra) overeenkomt om de reparatieverzoeken tot een bedrag van maximaal € 500,- inclusief btw af te kopen voor een vast bedrag per woning, dan scheelt dit in dit voorbeeld de corporatie en onderhoudspartners de handlingskosten van afhandeling van ongeveer 1750 (70%) facturen a € 60,- per factuur = € 105.000,- op jaarbasis.

Hieronder de voordelen van een afkoopvariant voor de onderhoudspartner, corporatie en klant op een rijtje:

Onderhoudspartner:

  • minder administratie; wel registratie van kosten per opdrachtbon, maar geen facturatie!
  • Meer mogelijkheden om efficiënt te plannen (in 1 bezoek meerdere werkzaamheden in de woning direct afhandelen – zie ook bij voordeel voor de klant);
  • Uitgebreider mandaat en minder afstemmingsmomenten met de opzichter;
  • Continuïteit in de omzet en de cashflow;

Corporatie:

  • minder administratie vanwege reductie aantal facturen; ontlasting financiële afdeling en opzichters;
  • minder afstemming opzichter met uitvoerende vakman, omdat de vakman een uitgebreider mandaat heeft;
  • meer inzicht in aangegane verplichtingen in RO en betere prognoses mbt eindresultaat;
  • meer tijd voor opzichters om invulling te geven aan kwaliteitscontroles;
  • kwaliteit uitgevoerde werk zal omhoog gaan; een tweede bezoek van een aannemer voor hetzelfde gebrek raakt de aannemer direct in zijn rendement;
  • Kwaliteit in de woning zal omhoog gaan omdat meer werkzaamheden tegelijkertijd en pro-actief door de aannemer zullen worden meegenomen;

Klanten:

  • de aannemer zal pro-actief vragen of er nog andere werkzaamheden zijn en zal pro-actief controles op goede werking van installaties, draaiende delen, hang- en sluitwerk etc. uitvoeren om te voorkomen dat hij op korte termijn voor een ander reparatieverzoek weer op hetzelfde adres moet verschijnen. De klant hoeft minder vaak thuis te blijven voor het verhelpen van een gebrek aan het gehuurde;

Wij adviseren corporaties om deze meer resultaatgerichte vorm van samenwerking met onderhoudspartners pas te agenderen als de corporatie op basis van een marktconform prijzenboek na een periode van circa 12 maanden weet wat het RO+MO voor die betreffende corporatie met dat betreffende woningbezit (staat en samenstelling van het woningbezit) en haar eigen keuzes ten aanzien van onderhoudsbeleid op jaarbasis kost. Pas dan heeft u de corporatie betrouwbare en marktconforme data op basis waarvan een afkoopbedrag per woning per jaar kan worden bepaald.

Interesse?

Werkt u al een periode met een marktconform prijzenboek en overweegt u introductie van een afkoopvariant voor een vast bedrag per woning? Laat uw gegevens achter via het contactformulier en wij nemen op korte termijn contact met u op.


© Copyright - ThuisBV | Algemene voorwaarden | Privacy statement
© Copyright - ThuisBV
scrolltotop